Wednesday, February 1, 2012

Suami Isteri Tanam Pokok Ganja Dipenjara Seumur Hidup



Sepasang suami isteri dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup selepas disabit kesalahan memiliki 20.44 gram ganja dan menanam tiga batang pokok ganja tersebut di kediaman mereka tahun lepas.

Hakim Afidah Abdul Rahman menjatuhkan hukuman penjara seumur hidup ke atas Tajol Ashikin Tambi, 39 dan isterinya, Rozaimah Mat, 37 yang didapati bersalah di bawah Seksyen 6 Akta Dadah Berbahaya 1952, kerana memiliki ganja dan Seksyen 6B(1)(a) akta sama dan dijatuhkan hukuman di bawah Seksyen 6B(3) akta sama.

Bagi pertuduhan pertama, Tajol dan Rozaimah dijatuhkan hukuman penjara tiga tahun manakala Tajol dikenakan hukuman sebat tiga kali.

Manakala untuk pertuduhan kedua, mereka dijatuhkan hukuman penjara seumur hidup dan Tajol dikenakan hukuman sebat sebanyak enam kali yang menjadikan jumlah sebatan sebanyak sembilan.

Hakim mengarahkan kedua-dua tertuduh menjalani hukuman serentak.

Tajol yang merupakan polis bantuan dan isterinya dicekup di rumah mereka di Semariang Batu,Kuching Sarawak sekitar 12.30 tengah hari pada 12 Januari 2011.

Kes prima facie diluluskan ke atas Tajol dan Rozaimah pada Disember tahun lepas. Pasangan yang mempunyai anak sebanyak dua orang kemudiannya diarah membela diri.

Dalam pengadilan, Hakim Afidah menyatakan bahawa kedua-dua tertuduh gagal menimbulkan keraguan ketika membela diri.

Menurutnya, pasangan berkenaan mendakwa ketiga-tiga pokok ganja itu ditanam oleh anak sulungnya tanpa mengetahui ia berbahaya sebab itu meletakkannya dalam rumah bagi mengelak terkena pancaran matahari, tetapi ia hanya satu alasan.

Sementara itu, peguam bela tertuduh Voon Lee Shan meminta hukuman ke atas kedua-dua tertuduh diringankan.
Share |