Wednesday, October 6, 2010

Hakisan Sungai Padas


TERHAKIS…Sapawi bersama Pegawai Perhubungan Parlimen Sipitang Matbali Musah, AJK Umno Sipitang Marof Jislim dan Pengerusi JKKK Kampung Beringin Safar Sanini (kanan) meninjau rumah Tarisin Bin Tarawih (dua dari kiri) yang terhakis.

BEAUFORT: Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) Beaufort diminta untuk bertindak segera bagi mengatasi masalah penghuni lima buah rumah di Kampung Beringgin dekat sini.

Ahli Parlimen Sipitang Datuk Sapawi Ahmad berkata tindakan segera perlu memandangkan penghuni kelima-lima buah rumah itu diancam bahaya tanah runtuh akibat hakisan.

“Lima buah rumah itu diancam bahaya…tindakan perlu diambil sebelum kejadian yang tidak diingini berlaku,” katanya ketika melawat lima buah rumah itu di Kampung Beringgin.

Pada lawatan itu Sapawi melihat sendiri tanah runtuh akibat hakisan aliran sungai padas yang mula menghampiri kawasan rumah terbabit.

Sapawi berkata berdasarkan keadaan itu, ternyata penghuni rumah terbabit berdepan dengan rasiko yang tinggi.

“Mereka diancam bahaya…jika tiada tindakan diambil dan hakisan berterusan sudah tentu rumah mereka akan roboh.

“Sebelum perkara ini berlaku, tindakan segera hendaklah dilakukan,” katanya dan menambah JPS perlu member perhatian serius terhadap perkara itu.

Menurutnya masalah itu sudah lama berlaku dan perkara itu sendiri sudahpun dikemukakan kepada JPS untuk tindakan.


Share |