Monday, October 3, 2011

Solat Hajat Perdana SRU, PMR, SPM dan STPM Sipitang



RESTU…Sapawi dan kamarlin bersama ibubapa bersalaman dengan pelajar yang akan menduduki peperiksaan sejurus solat hajat tersebut.
DOA…Iman Daerah Sipitang Haji Rafahi Salleh membaca doa pada solat hajat perdana tersebut.
IHKLAS…Sapawi menyampaikan sumbangan kepada salah seorang bakal haji daripada Dun Sindumin.
SUMBANGAN…Sapawi diperhatikan oleh Ahmad dan Kamarlin menyampaikan replika cek berjumlah RM10 ribu kepada Guru Besar S.K Ulu Sipitang Ramli Awang Said.
CERIA…Sapawi dan Kamarlin bersama tetamu dan pelajar yang hadir di masjid Gadong, Beaufort.

SIPITANG: Sabah berupaya menjadi salah sebuah negeri yang terbaik dalam mencatatkan keputusan peperiksaan.

Ahli Parlimen Sipitang Datuk Sapawi Ahmad berkata tidak musthail untuk meletakkan Sabah menjadi salah sebuah negeri yang terbaik dalam mencatatkan keputusan peperiksaan pada masa akan datang.

“Ia bukan sesuatu yang mustahil tetapi untuk mencapainya ia haruslah berlandaskan kepada kesungguhan dan juga keazaman,” katanya Solat Hajat perdana SRU,PMR, SPM dan STPM peringkat sekolah-sekolah daerah Sipitang, penyampaian zakat kepada sekolah-sekolah dan penyampaian sumbangan kepada bakal haji di masjid haji hashim disini kelmarin.

Katanya dengan mutu pendidikan yang sentiasa dipertingkatkan ruang bagi menjadikan Sabah sebagai salah sebuah negeri terbaik dalam pencapaian pendidikan bukanlah sesuatu yang musthail.

Menurutnya hal itu juga sama dengan kemampuan seseorang pelajar di mana mereka juga berupaya mencatatkan keputusan yang terbaik.

Beliau berkata sama ada sekolah di bandar ataupun di luar bandar, ia bukan alasan untuk seseorang pelajar tidak berupaya mencatatkan keputusan peperiksaan yang terbaik.

“Kesungguhan dan keazaman seseorang pelajar adalah antara azimat untuk mencatatkan keputusan yang terbaik dalam peperiksaan,” katanya dan menambah memohon doa merupakan salah satu usaha yang seharusnya dilakukan oleh seseorang pelajar.

Katanya bagi pelajar yang beragama Islam, doa memainkan peranan penting untuk meraih kejayaan tetapi pada masa yang sama mereka haruslah juga memohon restu daripada ibu bapa.

“Selain ibu bapa, pelajar juga perlu memohon restu daripada guru yang telah memberi bimbingan dan tunjuk ajar...jangan sesekali membelakangkan ibu bapa dan guru,” katanya lagi.

Sapawi turut mencabar agar pelajar memperolehi keputusan cemerlang dalam setiap peperiksan dan berjanji akan memberi sagu hati RM1 ribu setipa pelajar yang mendapat 9A dan juga seterus hadiah akan diberi kepada pelajar yang mendapat keputusan cemerlang.

Pada majlis itu Sapawi turut menyampaikan sumbangan zakat berjumlah RM10 ribu kepada SMK Padang Berempah dan SMK Pengiran Omar 2.

Selain itu wang zakat berjumlah RM10 ribu telah diagihkan kepada Sekolah Kebangsaan Ulu Sipitang, SK Marintaman, SK Banting, SK Pantai, SK Padang Berampah dan SK Sindumin.

Bagi sekolah Ugama Islam Sabah sebanyak empat buah sekolah terpilih menerima wang zakat antaranya ialah SAN Kampung Banting, SAN Jawawi Kampung Pantai, SAN DSP Haji Kassim Kampung Ulu Sipitang dan SAN Haji Awang Hashim Pekan Sipitang masing-masing menerima RM6 ribu.

Pada majlis itu juga Sapawi meraikan 25 bakal haji daripada DUN Sindumin.



Share |