Wednesday, November 17, 2010

Anugerah Pelajar Cemerlang SAN Jawawi, Sipitang


TAHNIAH…Sapawi diperhatikan oleh Guru Besar SAN Jawawi Awang Besar dan Timbalan Pengerusi SAN Jawawi Abu Bakar menyampaikan anugerah pelajar cemerlang 2010 Mohd Azmi Ramle.

TAHNIAH…Sapawi diperhatikan oleh Guru Besar SAN Jawawi Awang Besar dan Timbalan Pengerusi SAN Ikmaliah Al-Adaiwiyah Awang Besar menyampaikan anugerah pelajar cemerlang 2010

SOKONGAN…Sapawi diperhatikan oleh Guru Besar SAN Jawawi Awang Besar dan Timbalan Pengerusi SAN Jawawi Abu Bakar menyampaikan anugerah ibubapa cemerlang Amir Abdul Rahman

SOKONGAN…Sapawi diperhatikan oleh Guru Besar SAN Jawawi Awang Besar dan Timbalan Pengerusi SAN Jawawi Abu Bakar menyampaikan anugerah ibubapa cemerlang Rohiyah Jaidah


SIPITANG: Pendidikan agama bukan penghalang kepada usaha melahirkan generasi yang berjaya dan cemerlang.

Ahli Parlimen Sipitang Datuk Sapawi Ahmad berkata pendidikan agama turut penting dalam menentukan masa depan cemerlang untuk seseorang.

“Ramai yang terlalu memfokuskan kepada pendidikan akademik dan melupakan pendidikan agama sedangkan pendidikan agama juga menentukan masa depan cemerlang seseorang,” katanya pada majlis Anugerah Pelajar Cemerlang Sekolah Agama Negeri (SAN) Jawawi Kampung Pantai dekat sini kelmarin.

Beliau berkata sikap terlalu memfokuskan kepada pendidikan akademik semata-mata belum pasti menjamin masa depan cemerlang kepada seseorang.

“Sebaik-baiknya pendidikan agama dan akademik diseimbangkan dan pastinya seseorang itu akan lebih berjaya jika ia mampu berjaya dalam pendidikan agama dan akademik,” katanya dan menambah keseimbangan itu akan menjadi mereka sebagai generasi berilmu dan berhemah tinggi.

Katanya pendidikan agama adalah pelengkap dan menjadi asas insan yang berhemah tinggi dan berguna.

Menurutnya keseimbangan antara pendidikan agama dan akademik akan menjadikan seseorang itu kelihatan lebih berjaya, bergaya dan seterusnya mampu menjadi pelapis serta berguna untuk negara, agama dan bangsa.

“Pembangunan modal insan sendiri meletakkan pendidikan agama dan akademik sebagai perkara utama…ia perlu diseimbangkan,” katanya lagi.

Beliau berkata dengan isu sosial yang melanda pada ketika ini dan berada pada tahap yang membimbangkan, sudah tentu pendidikan agama merupakan kunci untuk menghadapi cabaran tersebut.

Sehubungan dengan itu Sapawi berharap agar ibu bapa tidak lagi memfokuskan hanya kepada pendidikan akademik tetapi juga kepada pendidikan agama.

“Generasi yang memiliki ilmu agama dan akademik akan lebih berjaya jika dibandingkan dengan mereka yang hanya memiliki pendidikan akademik,” katanya lagi.


Share |