Saturday, November 20, 2010

Qurban Dan kenduri Sekampung Di Masjid Bukau


IBADAH QURBAN…Sapawi, Kamarlin, Ruslan dan Hafez menyaksikan ibadah qurban peringkat parlimen Sipitang di masjid bukau.

SUMBANGAN…Sapawi diperhatikan oleh Kamarlin dan Hafez menyampaikan bantuan kepada salah seorang warga emas di majlis tersebut.

CERIA…Sebahagian penduduk kampung yang hadir di majlis tersebut.

PERSAFAHAMAN…Sapawi bersama Kamarlin, Ruslan dan hafez sedang membantu memotong daging korban di majlis tersebut.

KERJASAMA…Sapawi menyaksikan penduduk kampung sedang menyiat daging qurban kerbau.

BEAUFORT: Peristiwa yang mencetuskan detik hitam kepada negara ini sewajarnya tidak dijadikan sebagai hari peringatan.

Maka keputusan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak yang tidak bersetuju agar peristiwa 13 Mei dijadikan sebagai hari peringatan negara ini, merupakan keputusan yang bijak.

“Perdana Menteri sudah tentu melihat kesan dan akibat jika ianya dijadikan sebagai hari peringatan dan yang pasti Perdana Menteri turut melihat kesan itu kepada semua kaum,” kata Ketua Penerangan Umno Sabah Datuk Sapawi Ahmad ketika ditemui pada majlis Qurban Aidil Adha dan Kenduri Sekampung Zon Bukau peringkat parlimen Sipitang dekat sini kelmarin.

Beliau berkata peristiwa 13 Mei merupakan detik hitam kepada negara “sebaik-baiknya biarlah ia menjadi sejarah dan tidak perlulah dijadikan sebagai salah satu hari peringatan.”

Menurutnya meskipun peristiwa itu tidak dialami oleh rakyat negeri ini, namun ia menjadi iktibar dan teladan kepada rakyat negeri ini.

“Secara peribadi saya melihat keputusan Perdana Menteri itu sebagai keputusan yang bijak dan saya menyokong keputusan beliau…malah saya yakin pemimpin atasan yang lain turut menyokong beliau,” katanya lagi.

Pada majlis tersebut Sapawi melahirkan harapan agar sambutan perayaan Aidil Adha dijadikan sebagai landasan ke arah mencapai kecemerlangan dan juga kejayaan.

“Aidil Adha wajar untuk kita semua menjadikannya sebagai landasan untuk memperkukuhkan lagi persefahaman serta perpaduan dan seterusnya bersama-sama berusaha mencapai kecemerlangan dan juga kejayaan,” katanya lagi.

Di majlis sebanyak lima ekor kerbau telah di sembelih untuk qurban daripada Sapawi, Adun Lumadan kamarlin Ombi, Ketua Bahagian PBS Lumadan Haji Ruslan Muharam dan Ketua Pemuda Umno Sipitang Hafez Yamani Musa.

Sapawi juga telah menyampaikan sumbangan kepada 36 orang yang terdiri daripada warga emas, orang kurang upaya dan ibu tunggul.

Share |