Thursday, June 9, 2011

Sumbangan Mangsa Banjir


CERIA...Sebahagian mangsa banjir dari Zon Bengkalalak yang hadir di majlis tersebut.

SUMBANGAN...Sapawi bersama kamarlin menyampaikan sumbangan makanan kepada salah seorang mangsa banjir di Zon Suasa, Dun Lumadan.

BANTUAN....Sapawi bersama Kamarlin menyampaikan sumbangan makanan kepada salah seorang mangsa banjir di Zob Bengkalalak, Dun Lumadan.

SUASA (Beaufort): Masalah banjir yang sering melanda kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Lumadan menjadi perhatian kepada kerajaan.

Ahli Parlimen Sipitang Datuk Sapawi Ahmad berkata usaha sedang dilakukan bagi memastikan masalah yang dihadapi oleh penduduk kampung yang terbabit dengan banjir dapat ditangani dengan mudah.

“Ini termasuklah masalah perhubungan khususnya dalam menghantar bantuan seperti bekalan makanan,” katanya pada majlis penyerahan sumbangan kepada mangsa-mangsa banjir bagi Zon Suasa dan Bengkalalak di sini kelmarin.

Hadir sama pada majlis tersebut termasuklah Adun lumadan kamarlin Ombi, Timbalan Pengarah Kebajikan Am Sabah Mohd Nor Wahab, Penolong Pegawai daerah Beaufort Said Othman, Pemimpin Kemajuan Rakyat Lumadan Ahmad Mumin, Penolong Pegwai Kebajikan Am Beaufort Rokoiah Salleh, Ketua Daerah Lumadan Junli Yusof , Pengerusi JKKK Kampung Suasa Ruslan Muharam dan Pengerusi JKKK Kampung Mentulud Sani Mokshin.

Sapawi berkata, masalah terputus hubungan sewaktu banjir menyulitkan usaha penghantaran bantuan makanan.

Katanya masalah itu diberi perhatian oleh kerajaan dan usaha perlu dilakukan bagi mengatasi masalah yang sering melanda sebanyak 19 kali setahun dan empat hingga lima kali pemindahan ke pusat penempatan banjir .

“Saya sendiri telah meminta dan mencadangkan kepada Jabatan Kerja Raya (JKR) untuk meninggikan jalan...ini adalah salah satu cara kita untuk mengatasi masalah terputus hubungan,” katanya.

Beliau memberitahu kerajaan amat prihatin terhadap masalah yang dihadapi oleh rakyat dan berusaha mencari jalan penyelesaian yang terbaik bagi mengatasinya.

Menurutnya kerajaan sentiasa berusaha bagi memberikan yang terbaik untuk rakyat dan tidak bersikap membiarkannya.

“Masalah yang dihadapi oleh rakyat tidak akan dibiarkan tanpa adanya usaha yang dilakukan dan ini termasuklah masalah banjir yang melanda kawasan DUN Lumadan dan juga Dun Sindumin,” katanya lagi.

Di majlis tersebut sebanyak 702 mangsa banjir menerima bantuan makanan daripada Zon Suasa dan Bengkalalak.

Share |